Q & A

1
Τί είναι ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας;
Πρόκειται για ένα πρώτο δείγμα γραφής που επιβεβαιώνει την πρόθεσή μας να φέρουμε τα κάτω, πάνω και αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο βλέπαμε την πόλη μέχρι σήμερα. Είναι το συστατικό που σε κάνει να ζεις την πόλη και όχι απλά να ζεις στην πόλη.
Ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας είναι μία από τις μεγαλύτερες αστικές παρεμβάσεις που έγιναν ποτέ στην Αθήνα. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβίωσης και ενοποίησης του ιστορικού κέντρου, που δημιουργεί έναν περίπατο γεμάτο από διαδρομές που ενώνουν, για πρώτη φορά , τις ιστορικές γειτονιές της Αθήνας, τους παγκόσμιας εμβέλειας αρχαιολογικούς θησαυρούς της και ανατρέπει τα έως σήμερα δεδομένα στην καθημερινότητα των πολιτών.
Το έργο ξεχωρίζει για δύο βασικούς λόγους. Για το μέγεθος και την σπουδαιότητα της συνολικής παρέμβασης και των θετικών αλλαγών που φέρνει στην πόλη, αλλά και για τον πρωτόγνωρο τρόπο και το πρωτοποριακό πνεύμα υλοποίησής του.
2
Ποιος είναι ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας;
Αξιοποιούμε κάθε εκατοστό αυτής της πόλης για να δώσουμε χώρο στο περιβάλλον και τον πολίτη, κερδίζουμε κυριολεκτικά έδαφος με το έργο του Μεγάλου Περιπάτου. Δίνουμε ανάσα στους δρόμους της Αθήνας και τους αναδεικνύουμε.
Οι ουσιαστικές παρεμβάσεις στον αστικό ιστό υπολογίζεται ότι θα αποδώσουν περίπου 50.000 τ.μ. ελεύθερου, Δημόσιου χώρου πίσω στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας, δημιουργώντας τον πιο όμορφο περίπατο της Ευρώπης, με συνολικό μήκος διαδρομής 6,8 χιλιόμετρα.
Το σύνολο του Περιπάτου εκτός των ήδη διαμορφωμένων οδών Δ. Αρεοπαγίτου και Αποστόλου Παύλου, περιλαμβάνει την διαδρομή Β. Αμαλίας, Β. Όλγας, Ηρώδου Αττικού, Β. Σοφίας, Πανεπιστημίου, Αθηνάς, Μητροπόλεως και Ερμού, καθώς και την περιοχή της Πλάκας και του Εμπορικού Τριγώνου. Η παρέμβαση θα περιλάβει και την Πατησίων (28ης Οκτωβρίου), από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου για την ενοποίηση του Περιπάτου με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Σε επόμενο στάδιο θα υλοποιηθεί και η σύνδεση του Κεραμεικού με την Ακαδημία Πλάτωνος, ώστε να συμπεριληφθεί στον Περίπατο και ο συγκεκριμένος, μοναδικός αρχαιολογικός χώρος.
3
Ποιος είναι ο στόχος του συγκεκριμένου έργου;
Μεταμορφώνουμε την Αθήνα σε μία σύγχρονη Μητρόπολη, αναδεικνύοντας το ιστορικό της κέντρο και τα μνημεία της, αυξάνοντας σημαντικά το Δημόσιο χώρο, ώστε να δημιουργηθεί ο πιο όμορφος περίπατος της Ευρώπης.
Βάζουμε τις βάσεις για μία νέα κουλτούρα της καθημερινότητας στην πόλη. Δημιουργούμε τον πολιτισμό της καθημερινότητας προς όφελος του περιβάλλοντος, της οικονομίας και της ποιότητας ζωής. Ο τελικός στόχος του έργου είναι οι άνετες, πράσινες και ασφαλείς μετακινήσεις στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας σε συνδυασμό με την ανάκτηση του Δημόσιου χώρου από τα Ι.Χ. και την τόνωση της αγοράς.
4
Πόσο θα κοστίσει το έργο;
Το συνολικό κόστος του έργου αναμένεται να ανέλθει περίπου στα 50 εκατομμύρια ευρώ. Κάθε ευρώ αυτού του έργου αξιοποιείται για να δώσει ένα αποτέλεσμα που αλλάζει τη ζωή στην πόλη.
Το κόστος είναι μικρό μπροστά στις αλλαγές που φέρνει αυτό το έργο. Γιατί είναι ουσιαστικό, πρακτικό και μετρήσιμο έργο. Δεν έχει θεωρία, έχει πράξη.
5
Ποιος θα χρηματοδοτήσει το έργο;
Αποτελεί φιλοσοφία και στρατηγική μας να απορροφούμε όλους τους πόρους που είναι διαθέσιμοι για την πόλη. Αξιοποιούμε στο έπακρο τα χρηματοδοτικά μας εργαλεία και απευθυνόμαστε σε όλους εκείνους που κάνουν πράξη το «υιοθέτησε την πόλη σου.
Για την χρηματοδότηση του έργου, όπως γίνεται και για όλα τα έργα του Δήμου Αθηναίων, θα αναζητηθούν κονδύλια από ίδιους πόρους, το ΕΣΠΑ, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το Πράσινο Ταμείο και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα.
6
Πόσο θα διαρκέσει το έργο;
Αυτή είναι η καινοτομία του έργου. Δεν το εξαγγέλλουμε και λέμε «Όταν ολοκληρωθεί θα το δείτε». Ο κάτοικος και ο επισκέπτης, θα βλέπουν κάθε μέρα τις αλλαγές που γίνονται. Το έργο αυτό ξεκινάει άμεσα και αναμένεται να διαρκέσει περίπου 4 χρόνια. Κάνουμε το έργο, μέρος της καθημερινότητάς μας, μέρος της ζωής μας, γιατί γίνεται από όλους μας για όλους μας. Θα περπατάμε μαζί με το έργο όλοι μας.
7
Πότε θα ολοκληρωθεί το έργο;
Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε βάθος τετραετίας. Πολλά από τα επιμέρους μόνιμα έργα θα ξεκινήσουν άμεσα με στόχο σημαντικό μέρος του έργου να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2022, όπου οι αλλαγές στο μεγαλύτερο μέρος του, θα είναι ορατές.
Δεν χάνουμε ούτε λεπτό. Ξεκινάμε και σε δύο χρόνια από τώρα, που θα έχει ολοκληρωθεί ένα μεγάλο μέρος του έργου, όλοι θα απολαμβάνουν τις αλλαγές που φέρνει. Δεν κάνουμε ένα έργο στο τέλος της τετραετίας, όπως γίνεται συνήθως στην Ελλάδα. Το ξεκινάμε ΤΩΡΑ που είμαστε στην αρχή. Αυτό είναι το νέο που φέρνουμε στον τρόπο που λειτουργεί ο δήμος»
8
Ποια οφέλη θα έχει το έργο για την πόλη της Αθήνας και τους ανθρώπους της;
Το έργο είναι μεγάλο, όχι μόνο για την αστική παρέμβαση αλλά και για τις αναπτυξιακές προοπτικές που δημιουργεί. Ανοίγει ένα νέο δρόμο στην πρωτεύουσα. Είναι ο δρόμος που οδηγεί μόνο στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και στην ανάπτυξη της πόλης σε όλους τους τομείς:
  • Οι παρεμβάσεις στην κινητικότητα της πόλης θα συμβάλουν στην καλύτερη αντιμετώπιση της κρίσης του κορωνοϊού.
  • Το Εμπορικό Τρίγωνο θα απελευθερωθεί από τα Ι.Χ. οχήματα και θα γίνει φιλικότερο προς τον πολίτη και το περιβάλλον.
  • Το τουριστικό προϊόν της Αθήνας θα αποκτήσει μεγαλύτερη αξία.
  • Θα αναβαθμιστεί ριζικά η ποιότητα ζωής των κατοίκων και των εργαζόμενων στην πόλη.
  • Θα δημιουργηθούν νέες σημαντικές προοπτικές για την οικονομική ανάπτυξη της πόλης.
9
Τί εννοείτε λέγοντας ότι αυτό το έργο έχει «πρωτοποριακό πνεύμα»;
Είναι το πνεύμα που διέπει τον τρόπο που λειτουργεί πλέον ο δήμος, σε όλα τα επίπεδα. Είναι το πνεύμα που θέλει τον πολίτη συμμέτοχο, ενεργό. Που έχει άποψη για όσα συμβαίνουν στην πόλη του. Που τις αλλαγές δεν τις βλέπει σε σχέδια αλλά στη γειτονιά του.
Ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας σχεδιάστηκε με στόχο να φέρει την πόλη στην υπηρεσία του πολίτη. Αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματά μας. Να αλλάξουμε τη σχέση του δήμου με τον πολίτη. Να αλλάξουμε τον τρόπο που λειτουργεί ο δήμος. Το έργο αυτό θα υλοποιηθεί μέσα από μια νέα φιλοσοφία, η οποία δίνει τη δυνατότητα στον πολίτη να βλέπει από την πρώτη κιόλας μέρα τις αλλαγές που φέρνει στη ζωή του και να προσαρμόζεται ήπια και αρμονικά στο νέο τρόπο ζωής της πόλης. Σήμερα όλοι εμείς, οι κάτοικοι, οι επισκέπτες και οι εργαζόμενοι στην Αθήνα έχουμε τη δυνατότητα να ζούμε αυτό το έργο και να «συνομιλούμε» μαζί του.
Οι αλλαγές στις οδούς θα είναι ορατές από την πρώτη στιγμή των παρεμβάσεων με την τοποθέτηση φυτών και στοιχείων αστικού εξοπλισμού (ζαρντινιέρες, παγκάκια, καλαθάκια), αλλά και με ειδική σήμανση στο οδόστρωμα. Δίνεται από την πρώτη μέρα των εργασιών η εικόνα του τελικού έργου στους κατοίκους και στους επισκέπτες, πετυχαίνοντας την άμεση βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος.
10
Κατά τη διάρκεια των εργασιών, θα αυξηθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση;
Βρισκόμαστε στο σημείο καμπής. Στο σημείο που γυρίζουμε τον διακόπτη προς την καλή πλευρά της ζωής στην πόλη. Είναι ελάχιστο το μέγεθος της ταλαιπωρίας μπροστά σε αυτό που έρχεται και θα απολαμβάνουμε όλοι μας. Αυτό το έργο γίνεται η αφορμή για να αλλάξουμε την κουλτούρα της μετακίνησής μας. Κακά τα ψέματα. Είμαστε ένας λαός που το αυτοκίνητο είναι προέκταση των ποδιών μας. Είναι καιρός να αρχίσουμε να δούμε το θέμα της μετακίνησης, διαφορετικά. Μετά την ολοκλήρωση του έργου, δεν θα σου κάνει καρδιά να επισκεφθείς το κέντρο της Αθήνας με το αυτοκίνητο.
Οι εργασίες, οι οποίες ξεκινούν άμεσα, αναμένεται να επηρεάσουν ελαφρώς την κυκλοφοριακή κατάσταση στο κέντρο της πόλης. Προβλέπεται μία αύξηση 1,8% στις οχηματοώρες για τις ιδιωτικές μετακινήσεις στην ευρύτερη περιοχή και 4,2% στην περιοχή της παρέμβασης. Μέσα στο επόμενο εξάμηνο, όμως, αναμένεται να αυξηθεί η χρήση των ΜΜΜ κατά 7,4%, εξέλιξη που θα συμβάλει σημαντικά στο να μην επιβαρυνθεί επιπλέον η κυκλοφοριακή κατάσταση στο κέντρο της Αθήνας.
11
Τί είδους παρεμβάσεις περιλαμβάνει το έργο;
Κάθε παρέμβαση, είναι μία ανατροπή ενός κακού δεδομένου στην καθημερινότητα της πόλης. Κάθε παρέμβαση δίνει ανάσα στην πόλη. Και ανάσα για την πόλη σημαίνει ανάσα για τον πολίτη.
Οι παρεμβάσεις που περιλαμβάνει το έργο είναι:
  • Αναπλάσεις
  • Διαπλάτυνση πεζοδρομίων στους Κεντρικούς Άξονες
  • Κυκλοφοριακές Ρυθμίσεις-Οδοί και Περιοχές ελεύθερες από ΙΧ
  • Λωρίδες αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων
  • Ποδηλατόδρομοι
12
Σε πόσους δρόμους θα διαπλατυνθούν τα πεζοδρόμια;
Έχουμε πάρει στα σοβαρά την υπόθεση πεζοδρόμιο, πεζόδρομος, πεζός. Εκεί πονάει η Αθήνα, εκεί παρεμβαίνουμε. Χαρίσαμε πολλά χρόνια στην κακής ποιότητας μετακίνηση μέσα στην πόλη. Ήρθε η ώρα να της δώσουμε ουσία και ποιότητα.
Οι κεντρικοί οδικοί άξονες στους οποίους θα πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις για την αύξηση των πεζοδρομίων, ενισχύοντας ήπιες μορφές μετακίνησης (πεζοί, ποδήλατα, μοτοσυκλέτες) περιλαμβάνουν την οδό Πανεπιστημίου και την οδό Φιλελλήνων, στο Σύνταγμα.
13
Τί σημαίνει οδοί και περιοχές ελεύθερες από ΙΧ;
Κάνουμε χώρο στους πεζούς, στους ποδηλάτες και σε όσους θέλουν να απολαμβάνουν τις διαδρομές της πόλης. Ανατρέπουμε την ανισορροπία υπέρ των αυτοκινήτων και δημιουργούμε μία ισορροπία ποιοτικής μετακίνησης».
Σε συγκεκριμένες οδούς και περιοχές, δεν θα επιτρέπεται η κυκλοφορία Ι.Χ. οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των μοτοσυκλετών. (Σημείωση: με τις γνωστές εξαιρέσεις κατοίκων, ΜΜΜ, φορτοεκφορτώσεις κλπ).
Σκοπός της δημιουργίας των οδών και των περιοχών ήπιας κυκλοφορίας είναι η ανάκτηση του Δημόσιου Χώρου από τα Ι.Χ. προς όφελος των πεζών και των ποδηλατιστών.
14
Ποιες οδοί θα είναι ελεύθερες από Ι.Χ.;
Εμβληματικοί δρόμοι της πρωτεύουσας που δεν μπορούσαμε να τους απολαύσουμε λόγω της κυκλοφορίας και της ηχορύπανσης. Ήρθε η ώρα να τους ανακαλύψουμε. Οι δρόμοι αυτοί μέχρι σήμερα είχαν αξία ως δίοδοι μετακίνησης. Με το έργο αυτό αναδεικνύονται, τους απολαμβάνουμε:
  • Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας
  • Οδός Ηρώδου Αττικού
  • Οδός Αθηνάς
  • Οδός Ερμού (από την Οδό Αιόλου έως την πλατεία Αγίων Ασωμάτων)
  • Οδός Μητροπόλεως
  • Οδός Αιόλου (από την οδό Μητροπόλεως έως την οδό Ερμού)
  • Οδός Ρήγα Φεραίου
  • Οδός Σίνα (από την οδό Πανεπιστημίου έως την οδό Ακαδημίας)
15
Ποιες περιοχές θα είναι ελεύθερες από Ι.Χ.;
Το Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας και η περιοχή της Πλάκας. Είχαμε παραδώσει αυτές τις περιοχές, διαμάντια της Αθήνας, στο ό,τι να ναι. Τώρα αυτό αλλάζει. Ο περίπατος σε κάθε δρόμο αυτών των περιοχών, γίνεται εμπειρία.
16
Θα επιτρέπεται η διέλευση οχημάτων για ειδικούς σκοπούς στις περιοχές και τις οδούς ελεύθερες από Ι.Χ.;
Το έργο βάζει κανόνες, όχι για να εμποδίσει αλλά να διευκολύνει τη ζωή όλων.
Πρόσβαση στις οδούς και τις περιοχές ελεύθερες από ΙΧ, θα έχουν οι παρακάτω κατηγορίες οχημάτων:
  • Τα ΜΜΜ
  • Τα Οχήματα έκτακτης ανάγκης
  • Τα Οχήματα τροφοδοσίας
  • Τα Απορριμματοφόρα
  • Τα Οχήματα εξυπηρέτησης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (ΟΚΩ)
  • Τα Οχήματα που κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης
  • Τα Οχήματα εξυπηρέτησης κατοίκων
  • Τα Οχήματα εξυπηρέτησης ξενοδοχείων
Αυτά τα οχήματα πρέπει και θα κυκλοφορούν πιο γρήγορα, πιο άνετα, ανεμπόδιστα.
17
Τα καταστήματα και τα ξενοδοχεία πώς θα εξυπηρετούνται;
Το έργο λειτουργεί υποστηρικτικά προς όλες τις επιχειρήσεις και κυρίως αυτές του τουρισμού. Αυτή η τεράστια παρέμβαση γίνεται συνεργάτης των τοπικών επιχειρήσεων, γίνεται εργαλείο τους. Το έργο βάζει σε έναν ρυθμό και τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Τις βοηθά και τους επιτρέπει να λειτουργούν συντονισμένα με την πόλη προς όφελος όλων.
Έχουν προβλεφθεί καθορισμένες διαδρομές για την εξυπηρέτηση των ξενοδοχείων. Θα θεσμοθετηθούν παράλληλα και ειδικοί κανόνες τροφοδοσίας των καταστημάτων στις περιοχές και τις οδούς ήπιας κυκλοφορίας.
18
Κατοικώ σε περιοχή/οδό ήπιας κυκλοφορίας. Θα μπορώ να φτάνω στο σπίτι μου με το όχημά μου;
Φυσικά. Όλοι οι κάτοικοι των περιοχών και των οδών ήπιας κυκλοφορίας, θα έχουν τη δυνατότητα να εισέρχονται στις περιοχές αυτές με το όχημά τους, καθώς και να σταθμεύουν στις περιοχές όπου και σήμερα υπάρχουν μπλε διαγραμμίσεις. Το έργο δεν έρχεται για να επιβάλει απαγορεύσεις. Το αντίθετο. Μπαίνει στη ζωή μας για να αποκτήσουμε μία νέα σχέση με την πόλη. Κυρίως οι κάτοικοι το έχουν ανάγκη αυτό και η σχέση τους γίνεται πιο απλή, πιο βατή σε όλα τα επίπεδα.
19
Θα δημιουργηθούν καινούργιες λωρίδες αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων;
Ναι. Το έργο προωθεί έναν διαφορετικό τρόπο ζωής στην πόλη. Αλλάζει τις προτεραιότητες και τους τρόπους μετακίνησης. Το έργο δημιουργεί νέες συνθήκες. Απελευθερώνει χώρο και όλους εμάς που ζούμε ως όμηροι του ΙΧ μας.
Στόχος μας είναι η προώθηση των πράσινων μετακινήσεων στο κέντρο της πόλης. Δίνουμε προτεραιότητα στα μέσα μαζικής μεταφοράς, με τη δημιουργία νέων λωρίδων αποκλειστικής κυκλοφορίας λεωφορείων και τρόλεϊ, αλλά και τη δημιουργία οδών ήπιας κυκλοφορίας, στις οποίες μπορούν να κυκλοφορούν τα ΜΜΜ.
20
Πού θα υπάρχουν καινούργιες λωρίδες αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων;
Η χώρα χρειάζεται τρόπους αναβάθμισης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Εμείς, δημιουργούμε τις συνθήκες για να γίνουν οι μετακινήσεις τους πιο γρήγορες, πιο ποιοτικές.
Οι οδοί στις οποίες θα δοθεί προτεραιότητα στα ΜΜΜ, είτε με τη δημιουργία νέων λεωφορειολωρίδων είτε με τη δημιουργία οδών ελεύθερων από Ι.Χ., είναι οι εξής:
  • Οδός Πανεπιστημίου
  • Οδός Ακαδημίας
  • Πλατεία Συντάγματος / Οδός Φιλελλήνων
  • Λεωφόρος Βασ. Σοφίας
  • Οδός Αθηνάς
  • Οδός Ερμού (από την πλατεία Μοναστηρακίου έως την πλατεία Αγίων Ασωμάτων)
  • Οδός Μητροπόλεως
  • Οδός Αιόλου έως Οδός Ερμού
  • Οδός Ερμού έως Πλατείας Μοναστηρακίου
21
Αντίθετα με τις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, οι οποίες διαθέτουν ποδηλατόδρομους, η Αθήνα δεν έχει. Υπάρχει κάποια πρόβλεψη κατασκευής τους;
Φυσικά. Το κέντρο της Αθήνας δεν θα είναι ποτέ ίδιο με αυτό που γνωρίζουμε σήμερα. Αλλάζει η καρδιά του. Γίνεται πλέον μία πόλη φιλική προς το περιβάλλον αλλά και τον πολίτη. Μεταξύ των στόχων μας είναι και η προώθηση της χρήσης ποδηλάτου. Γι’ αυτό το λόγο, έχουμε δρομολογήσει την κατασκευή ποδηλατοδρόμων σε κύριους οδικούς άξονες. Σε πρώτη φάση δημιουργείται ποδηλατόδρομος επί της Πανεπιστημίου. Η Αθήνα γίνεται γενναιόδωρη απέναντι στους ποδηλάτες και όσους σβήνουν τη μηχανή του αυτοκινήτου τους.
22
Τι σημαίνει για όσους έχουν ΙΧ αυτοκίνητο και κατεβαίνουν στην Αθήνα η έναρξη του δοκιμαστικού προγράμματος του Μεγάλου Περιπάτου;
ΔΕΝ κλείνει το κέντρο. Το κέντρο δεν θα κλείσει ακόμη και μετά την ολοκλήρωση της παρέμβασης, άρα δεν υπάρχει κανένας λόγος να κλείσει ούτε κατά την δοκιμαστική εφαρμογή του, ούτε κατά τη διάρκεια των έργων. Αντιθέτως, από τη δοκιμαστική εφαρμογή του, θα αρχίσει να αποδίδεται ο δημόσιος χώρος και η περίοδος αυτής της εφαρμογής αποτελεί και την πρώτη επαφή μας με το έργο. Ένα έργο ζωντανό που τίθεται σε διαβούλευση στην πράξη γιατί είναι πιλοτικό.
23
Υπάρχουν οδοί που κλείνουν πλήρως στην κυκλοφορία;

Καμία οδός δεν είναι κλειστή καθολικά στην κυκλοφορία. Μετατρέπεται η χρήση ορισμένων οδών από τις οποίες δεν θα επιτρέπεται η διέλευση. Αντιθέτως, έχουν πρόσβαση σε αυτές όλοι εκείνοι που τις έχουν ως προορισμό για συγκεκριμένη εργασία ή την κατοικία τους. Στόχος του έργου είναι ο περιορισμός της διαμπερούς κυκλοφορίας (κυκλοφορία χωρίς προέλευση ή/και προορισμό) στο Εμπορικό Τρίγωνο και στην Πλάκα, η οποία αναμένεται να ανακατανεμηθεί χωρίς ουσιαστική επιβάρυνση στο οδικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής. Στις παρακάτω οδούς και περιοχές προτεραιότητας πεζών και ποδηλατών θα έχουμε περιορισμούς στην πρόσβαση των ΙΧ αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών.

Οδοί Προτεραιότητας Πεζών και Ποδηλατών

  • Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας στο σύνολό της από τη Λεωφόρο Αμαλίας έως τη Λεωφόρο Βασ. Κωνσταντίνου, συνολικού μήκους 700μ.
  • Οδός Ηρώδου Αττικού στο σύνολό της από τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας έως τη Λεωφόρο Βασιλέως Κωνσταντίνου, συνολικού μήκους 630μ.
  • Οδός Αθηνάς στο σύνολό της από την Πλατεία Ομονοίας έως την Πλατεία Μοναστηρακίου, συνολικού μήκους 800μ.
  • Οδός Ερμού στο τμήμα από την Οδό Αιόλου έως την πλατεία Αγίων Ασωμάτων, συνολικού μήκους 540μ.
  • Οδός Μητροπόλεως στο σύνολό της από την οδό Φιλελλήνων έως την Οδό Αιόλου συνολικού μήκους 600μ.
  • Οδός Αιόλου στο τμήμα από την οδό Μητροπόλεως έως την οδό Ερμού συνολικού μήκους 40μ.
  • Οδός Ρήγα Φεραίου στο σύνολό της από τη οδό Πανεπιστημίου έως την οδό Ακαδημίας, συνολικού μήκους 150μ.

Περιοχές Προτεραιότητας Πεζών και Ποδηλατών

Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας, που περικλείεται από τις οδούς Αθηνάς - Πλατεία Ομονοίας - Σταδίου - Πλατεία Συντάγματος - Μητροπόλεως.

Η κυκλοφορία όλων των οχημάτων επιτρέπεται στις οδούς:

Πεσμαζόγλου – Σοφοκλέους - Ευριπίδου - Αγ.Θεοδώρων – Δραγατσανίου – Παπαρρηγοπούλου - Π.Π.Γερμανού – Αριστείδου - Χρήστου Λαδά - Πλατεία Καρύτση (μεταξύ Χρ. Λαδά και Παρνασσού) – Παρνασσού - Καρ.Σερβίας (από πλ. Συντάγματος έως Βουλής) - Βουλής (από Καρ.Σερβίας έως Κολοκοτρώνη) - Κολοκοτρώνη (από Βουλής έως Σταδίου)

  • Περιοχή της Πλάκας που περικλείεται από τις οδούς Μητροπόλεως – Ερμού – Αγίων Ασωμάτων – Αποστόλου Παύλου – Διονυσίου Αρεοπαγίτου – Λεωφόρο Βασιλίσσης Αμαλίας – Φιλελλήνων.

Η κυκλοφορία όλων των οχημάτων επιτρέπεται στις οδούς:

Ξενοφώντος - Νίκης (μεταξύ Φιλελλήνων και Απόλλωνος) - Απόλλωνος (από Νίκης έως Σκούφου) - Σκούφου - Ναυάρχου Νικοδήμου (από Σκούφου έως Φιλελλήνων).

24
Ποιες κατηγορίες οχημάτων μπορούν να κινούνται στις οδούς και περιοχές που εφαρμόζονται περιορισμοί για τα ΙΧ οχήματα;
  • Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
  • Οχήματα μονίμων κατοίκων
  • Οχήματα ατόμων με Αναπηρίες
  • Ηλεκτροκίνητά μέσα μεταφοράς
  • Οχήματα από και προς τους χώρους στάθμευσης
  • Οχήματα εξυπηρέτησης Ξενοδοχείων
  • Ταξί για επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών
  • Οχήματα τροφοδοσίας και αποστολών Εμπορικών Καταστημάτων
  • Οχήματα ταχυμεταφορών και διανομών καταστημάτων εστίασης
  • Πελάτες Εμπορικών Καταστημάτων με βαριά προϊόντα
  • Οχήματα Έκτακτης Ανάγκης
  • Οχήματα Δημόσιων Υπηρεσιών και Τραπεζών
  • Οχήματα εξυπηρέτησης Δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας για τις ανάγκες της συγκεκριμένης περιοχής που κινούνται

Με λίγα λόγια, όπως είναι αντιληπτό, ακόμη και σε εκείνες τις οδούς που περιορίζεται η κυκλοφορία των ΙΧ, δεν υπάρχει πολίτης που να μην μπορεί να εξυπηρετηθεί.

25
Θα μπουν μπάρες ή κολωνάκια σε κάποια σημεία για να εμποδίζεται η πρόσβαση οχημάτων;
Για τις συγκεκριμένες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις δεν προβλέπονται μπάρες ή κολωνάκια. Στην αρχή, τα στελέχη της Δημοτικής Αστυνομίας θα αναλάβουν την επαφή και την ενημέρωση των οδηγών στα σημεία πρόσβασης των εν λόγω οδών και περιοχών. Είναι σημαντικό να υπάρχει κάποιος που σου εξηγεί και σου δίνει πληροφορίες για τις εναλλακτικές λύσεις που έχεις. Βέβαια, θα πραγματοποιείται συστηματικός έλεγχος από τη Δημοτική Αστυνομία όλων των οχημάτων σε όλες τις εξόδους των περιοχών αυτών για το εάν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες.
26
Τι θα γίνει με τα πάρκινγκ που βρίσκονται στο ιστορικό τρίγωνο; Πώς θα φτάνουν και θα φεύγουν από εκεί όσοι θέλουν να σταθμεύσουν;
Η κυκλοφορία από και προς όλους τους χώρους στάθμευσης εκτός οδού στις εν λόγω οδούς και περιοχές είναι ελεύθερη. Η πρόσβαση επιτρέπεται από συγκεκριμένες (τις συντομότερες) διαδρομές από και προς αυτούς τους χώρους στάθμευσης. Ο έλεγχος θα πραγματοποιείται κατά την έξοδο από την περιοχή με ειδικές απλές διαδικασίες.
27
Θα λειτουργήσει σύστημα με SMS;
Κατηγορηματικά όχι. Τα στελέχη της Δημοτικής Αστυνομίας θα βρίσκονται σε όλα τα σημεία ενδιαφέροντος ώστε να ενημερώνουν τους διερχόμενους οδηγούς αλλά και τους πεζούς. Επίσης το πρώτο διάστημα εφαρμογής των πιλοτικών ρυθμίσεων η Δημοτική Αστυνομία θα προχωρά σε συστάσεις και οδηγίες στους οδηγούς.
28
Στην είσοδο πώς θα γίνεται ο έλεγχος;
Στην είσοδο δεν θα γίνεται έλεγχος. Θα υπάρχει όμως ενημέρωση από τους Δημοτικούς Αστυνομικούς, για τους κανόνες εισόδου σε αυτές τις οδούς. Αν ο λόγος είναι η στάθμευση σε χώρο στάθμευσης εκτός οδού, μπορεί να εισέλθει και ο οδηγός πρέπει να επιδείξει το παραστατικό της στάθμευσης κατά την έξοδό του στους Δημοτικούς Αστυνομικούς. Το ίδιο ισχύει και για τα ταξί. Ελέγχονται για την επιβίβαση και την αποβίβαση του πελάτη τα τελευταία πέντε λεπτά εντός της περιοχής από την οποία εξέρχεται.
29
Τι θα γίνει με τους εργαζόμενους σε καταστήματα και επιχειρήσεις που βρίσκονται εντός του ιστορικού τριγώνου και των άλλων περιοχών όπου θα υπάρχουν περιορισμοί; Πού θα βάζουν τα αυτοκίνητά τους;
Δεν επέρχεται καμία αλλαγή. Τόσο πριν όσο και μετά τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, η στάθμευση εντός του Εμπορικού Τριγώνου, επιτρέπεται μόνο για κατοίκους και για τους επισκέπτες με μέγιστη διάρκεια παραμονής τις τρεις ώρες. Οι εργαζόμενοι εξακολουθούν όπως ισχύει και σήμερα να μπορούν να φτάνουν στη δουλειά τους αξιοποιώντας το πυκνό δίκτυο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της περιοχής καθώς και να σταθμεύουν σε χώρους στάθμευσης εκτός οδού.
30
Πώς θα εξυπηρετούνται η τροφοδοσία και οι αποστολές εμπορευμάτων των εμπορικών καταστημάτων των περιοχών αυτών;
Τα οχήματα τροφοδοσίας και αποστολών των εμπορικών καταστημάτων των περιοχών αυτών μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα, όπως και σήμερα, με βάση τα ισχύοντα ωράρια εξυπηρέτησης. Για τον έλεγχο των οχημάτων αυτών προβλέπονται ειδικές απλές διαδικασίες.
31
Πώς θα εξυπηρετούνται οι πελάτες των εμπορικών καταστημάτων;
Οι πελάτες των καταστημάτων που πρέπει να μεταφέρουν κάτι βαρύ θα εξυπηρετούνται κανονικά με βάση τις προβλεπόμενες ειδικές απλές διαδικασίες.
32
Πού θα πάνε τα ΙΧ τα οποία θα αποκλειστούν;
Δεν αποκλείονται όλα τα ΙΧ. Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση και διέλευση των ΙΧ αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω κατηγορίες εξαιρέσεων. Κάτι που σημαίνει ότι αλλάζουμε τη συνήθη διαδρομή μας και μάλιστα, στην πρώτη φάση, θα υπάρχουν και τα στελέχη της Δημοτικής Αστυνομίας που θα μπορούν να πληροφορούν τους οδηγούς για εναλλακτικές διαδρομές. Πάντως, σε καμία περίπτωση, δεν θα αιφνιδιάζεται κάποιος φτάνοντας στις εν λόγω περιοχές.
33
Πόσοι χώροι στάθμευσης υπάρχουν στην περιοχή του εμπορικού τριγώνου; Είναι επαρκείς για τα ΙΧ αυτοκίνητα; Υπάρχουν δημόσια πάρκινγκ;
Στην περιοχή του Εμπορικό Τριγώνου λειτουργούν χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων με 2.500 θέσεις, από τις οποίες οι 1.400 βρίσκονται στους τρεις μεγάλους υπόγειους σταθμούς (Κοτζιά, Κλαυθμώνος, Βαρβάκειος Αγορά).
Υπάρχει επίσης διαθέσιμος επαρκής αριθμός θέσεων στάθμευσης επί της οδού εντός των περιοχών για τις κατηγορίες που εξαιρούνται, δηλαδή για τους κατοίκους την τροφοδοσία και τις άλλες κατηγορίες εξαιρέσεων. Οι σημερινές θέσεις κατοίκων θα διατηρηθούν και οι θέσεις επισκεπτών θα μετατραπούν είτε σε χώρους πεζών (Ερμού) είτε σε θέσεις στάθμευσης μοτοσυκλετών.
Υπάρχει πρόβλεψη για σημαντικό αριθμό θέσεων στάθμευσης επί της οδού εντός των περιοχών για τις κατηγορίες που εξαιρούνται, δηλαδή για τους κατοίκους την τροφοδοσία και τις άλλες κατηγορίες εξαιρέσεων. Οι σημερινές θέσεις κατοίκων θα διατηρηθούν και θα αυξηθούν, αφού οι θέσεις επισκεπτών θα μειωθούν σημαντικά και θα ανακατανεμηθούν σε θέσεις κατοίκων, ατόμων με αναπηρίες, τροφοδοσίας καταστημάτων και ειδικών κατηγοριών οχημάτων.
Επιπλέον, θα λειτουργούν κανονικά και όλοι οι υφιστάμενοι δημόσιοι και ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης με δυνατότητα πρόσβασης από όλους τους οδηγούς, συμπεριλαμβανομένων των τριών μεγάλων υπόγειων χώρων στις πλατείες Κοτζιά, Κλαυθμώνος και στη Βαρβάκειο Αγορά.
34
Θα υπάρξουν επιπλέον ειδικοί χώροι στάθμευσης για δίκυκλα;
Ο Μεγάλος Περίπατος βάζει ένα οριστικό τέλος στην προβληματική στάθμευση των μηχανοκίνητων δικύκλων επάνω στα πεζοδρόμια. Και το βάζει με ένα καλά μελετημένο μεγάλο πρόγραμμα δημιουργίας χώρων στάθμευσης μοτοσυκλετών σε αρκετά σημεία γύρω από τις περιοχές που ελευθερώνονται από την κυκλοφορία και σε αποστάσεις που δεν ξεπερνούν τα 350 μέτρα περπατήματος από οποιοδήποτε σημείο της περιοχής. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόγραμμα νόμιμης στάθμευσης μοτοσυκλετών που έχει υλοποιηθεί ποτέ στην Αθήνα με περισσότερες από 2.000 θέσεις στάθμευσης μοτοσυκλετών.
35
Πώς θα γίνεται ο έλεγχος των περιορισμών στην πρόσβαση των αυτοκινήτων στο εμπορικό τρίγωνο και στην Πλάκα; Υπάρχουν αρκετές δυνάμεις;
Οι συγκεκριμένες περιοχές στο Εμπορικό Τρίγωνο, έχουν 6 σημεία εξόδου στα οποία θα γίνεται έλεγχος και άλλα 5 σημεία εισόδου στα οποία θα γίνεται η ενημέρωση. Άρα, στην πρώτη φάση, η Δημοτική Αστυνομία μπορεί να καλύψει πλήρως τον έλεγχο. Για τις επόμενες φάσεις ετοιμάζονται απλές πρακτικές λύσεις που θα αξιοποιήσουν και την εμπειρία της δοκιμαστικής εφαρμογής.
36
Πόσες λωρίδες μένουν στην Πανεπιστημίου; Δεν θα μποτιλιάρει;
Ο κυκλοφοριακός φόρτος της οδού Πανεπιστημίου καθορίζεται από το κρίσιμο σημείο εισόδου από τις Λεωφόρους Βασ. Σοφίας και Βασ. Αμαλίας που τόσο σήμερα όσο και με τις νέες ρυθμίσεις είναι ουσιαστικά τρεις λωρίδες. Κατά συνέπεια, δεν αναμένεται σημαντική καθυστέρηση στην είσοδο στην οδό Πανεπιστημίου. Η καθυστέρηση των ΙΧ οχημάτων μετά την είσοδο έχει υπολογιστεί ότι θα είναι μικρή, δηλαδή συνολικά 1,5 επιπλέον λεπτό για την πλήρη διάσχιση της Πανεπιστημίου. Αντίθετα, τα οφέλη για τους πεζούς, τους ποδηλάτες, τους επιβάτες των λεωφορείων και τρόλεϊ και την ποιότητα ζωής στην πόλη θα είναι πολλαπλάσια σημαντικά από τη μικρή επιβάρυνση της κυκλοφορίας των ΙΧ.
37
Τι θα γίνεται σε περίπτωση διαδηλώσεων στην Πανεπιστημίου;
Τίποτε διαφορετικό από ότι γίνεται μέχρι σήμερα. Δηλαδή, διοχέτευση της κυκλοφορίας σε άλλες οδούς πριν από την Πανεπιστημίου. Βεβαίως οι άνθρωποι που θα συμμετέχουν θα έχουν και τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν τους διευρυμένους χώρους για πεζούς χωρίς να προκαλείται πρόβλημα στην κυκλοφορία
38
Τι θα γίνει με τις οδούς που θα επιβαρυνθούν από την κίνηση λόγω των νέων ρυθμίσεων;
Την απάντηση στο ερώτημα αυτό δίνουν οι επιστήμονες και όχι οι πολιτικοί. Οι εκτιμήσεις του ΕΜΠ λοιπόν, καταδεικνύουν σχετικά μικρή κυκλοφοριακή επιβάρυνση σε ορισμένους άξονες, κυρίως στην Πανεπιστημίου, τη Φιλελλήνων, την Ακαδημίας και τη Σόλωνος και σε ορισμένους κόμβους (π.χ. Ιπποκράτους και Πανεπιστημίου, κλπ) για ένα διάστημα τριών, το πολύ έξι μηνών. Και βάσει των ίδιων εκτιμήσεων αλλά και της διεθνούς εμπειρίας, αναμένεται εντός του εξαμήνου να προκύψει και ένα ποσοστό της τάξης του 7% που θα προσαρμόσει το τρόπο μετακίνησής του.
39
Μήπως οι νέοι πεζόδρομοι καταληφθούν από τραπεζοκαθίσματα καταστημάτων;
Με βάση το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο που ετοιμάζεται, δεν αλλάζει τίποτε στις χρήσεις γης από ότι ισχύει σήμερα. Αντιθέτως, από τον δημόσιο χώρο που απελευθερώνεται, διευκολύνεται η μετακίνηση των πεζών. Ο Δήμος Αθηναίων με διαρκείς ελέγχους θα διασφαλίσει απόλυτα τη σωστή τήρηση των κανόνων που ισχύουν για τα τραπεζοκαθίσματα.
40
Τι θα γίνει με τα δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών όπου οι άνθρωποι ήδη στοιβάζονται στα λεωφορεία;
Η αλλαγή στις κυκλοφοριακές συνήθειες που φέρνει ο μεγάλος περίπατος, απελευθερώνει χώρο για τα ΜΜΜ. Αυτό σημαίνει αυτόματα, σημαντικά πιο γρήγορη κυκλοφορία των λεωφορείων και των τρόλλεϋ, περισσότερα δρομολόγια, λιγότερους επιβάτες ανά δρομολόγιο και λιγότερες ώρες παραμονής στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
41
Εξαιτίας της πανδημίας μας συστήνουν να μη χρησιμοποιούμε τα ΜΜΜ. Τώρα μας συστήνεται να μην χρησιμοποιούμε τα αυτοκίνητα. Τι ισχύει τελικά;
Τα έργα του Μεγάλου Περιπάτου θα οδηγήσουν σε αύξηση των δρομολογίων των ΜΜΜ, με αποτέλεσμα μείωση του αριθμού των επιβατών ανά διαδρομή και τελικά πιο ασφαλή ΜΜΜ. Αλλά μην ξεχνάμε ότι εμείς προτρέπουμε όλους να βάλουν και να βάλουμε και το ποδήλατο στη ζωή μας. Γιατί με τον Μεγάλο Περίπατο, θα μπορούμε να κυκλοφορούμε στα σημεία παρέμβασης με το ποδήλατο, ανεμπόδιστα.
42
Πώς θα εξασφαλιστεί η πύκνωση των δρομολογίων για να εξυπηρετείται ο κόσμος που δεν θα παίρνει αυτοκίνητο;
Η εκτίμηση του ΕΜΠ είναι ότι με τις ρυθμίσεις που θα γίνουν, η ταχύτητα των ΜΜΜ θα αυξηθεί κατά 20% μέσα στους πρώτους μήνες και μετά τους 6 μήνες θα φτάσει το 30%. Αυτή η αύξηση της ταχύτητας οδηγεί αυτόματα σε περισσότερα και πιο συχνά δρομολόγια.
43
Η πιάτσα των ταξί θα φύγει από το Σύνταγμα; Πώς θα εξυπηρετούνται όσοι μετακινούνται με ταξί; Θα υπάρξουν αλλού πιάτσες για τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές;
Στο πλαίσιο του Μεγάλου Περιπάτου και για την προστασία των λεωφορειολωρίδων από τις στάσεις των ταξί, σχεδιάζεται σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ να δημιουργηθούν καταρχήν 12 νόμιμα σημεία οργανωμένης αναμονής των ταξί στις περιοχές των επεμβάσεων με σχεδόν 100 επίσημες θέσεις αναμονής, δηλαδή υπερ-τριπλάσιες από τις 29 σημερινές νόμιμες θέσεις. Δηλαδή, περισσότερα σημεία όπου ο επιβάτης μπορεί να βρει ταξί με στόχο να αναβαθμιστεί η εξυπηρέτηση των επιβατών τόσο των ταξί όσο και των λεωφορείων και των τρόλεϊ. Οι χώροι αναμονής ταξί σχεδιάζονται να εξυπηρετήσουν τόσο το Σύνταγμα και το Εμπορικό Τρίγωνο [Όθωνος, Καραγιώργη Σερβίας, Δραγατσανίου, Σοφοκλέους, Ευριπίδου, Ομόνοια (προς Γ' Σεπτεμβρίου και προς Σταδίου), Αγ. Ασωμάτων και Μοναστηράκι (22:00-6:00)], όσο και τον άξονα της Πανεπιστημίου (Ομήρου, Ιπποκράτους, Κωστή Παλαμά).
44
Τι θα γίνει με τις μοτοσυκλέτες και ιδιαίτερα εκείνες των ταχυμεταφορών και των διανομών καταστημάτων εστίασης;
Οι ΙΧ μοτοσυκλέτες δεν θα μπορούν να εισέρχονται στις εν λόγω περιοχές εάν δεν ανήκουν σε κάποια από τις κατηγορίες. Οι μοτοσυκλέτες και μοτοποδήλατα των ταχυμεταφορών και των διανομών καταστημάτων εστίασης μπορούν να κυκλοφορούν κανονικά, θα πρέπει όμως να σέβονται το νέο όριο ταχύτητας των 20χμ/ώρα, ώστε να μπορούν να κυκλοφορούν ταυτόχρονα με ασφάλεια και άνεση οι πεζοί και οι ποδηλάτες. Οι εταιρείες ταχυμεταφορών και διανομών καταστημάτων εστίασης ενθαρρύνονται να αντικαταστήσουν τις μοτοσυκλέτες που θα κινούνται στις εν λόγω περιοχές με ποδήλατα συμβατικά ή ηλεκτρικά ή ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες.
45
Η Αθήνα παραδίδεται εξ ολοκλήρου στους τουρίστες, όπως λένε κάποιοι;
Ξεκάθαρα πράγματα. Η Αθήνα αποδίδεται και δεν παραδίδεται, σε όλους. Στους κατοίκους, στους εμπόρους, στους επαγγελματίες και στους επισκέπτες της. Γιατί πρέπει κάθε περιοχή να έχει μία ταμπέλα; Γιατί είναι απαγορευτικό να γίνεται μικτή χρήση όπου μπορεί να γίνει; Αυτό που αλλάζει είναι ότι η Αθήνα λειτουργεί με κανόνες και μπορούν πλέον να την απολαμβάνουν όλοι και επιτέλους με προτεραιότητα και οι πεζοί, οι ποδηλάτες και οι επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
46
Θα ληφθεί πρόνοια για τα άτομα με αναπηρίες; Θα υπάρχουν όλα όσα προβλέπονται για να μπορούν κι εκείνα να κινούνται στις διαδρομές του περιπάτου;
Πρώτα από όλα να ξεκαθαρίσουμε ότι τα άτομα με αναπηρίες, έχουν ελεύθερη πρόσβαση και η απελευθέρωση του δημόσιου χώρου, δημιουργεί πολύ καλύτερες από τις σημερινές συνθήκες για τη μετακίνησή τους. Και κάθε τμήμα οδού που θα αναδιαμορφώνεται, θα πληροί όλες τις προδιαγραφές για την ανεμπόδιστη μετακίνησή τους.
47
Δεν φοβάστε ότι με την ταχύτητα που θα γίνουν οι παρεμβάσεις μπορεί να προκληθεί κυκλοφοριακό χάος στην πόλη;
Το πλεονέκτημα της δοκιμαστικής εφαρμογής είναι ότι πραγματοποιείται σε μια περίοδο χαμηλότερης κυκλοφορίας λόγω του κορωνοϊού αλλά και λόγω της καλοκαιρινής περιόδου που ξεκινά. H δε υλοποίηση των έργων θα γίνεται σταδιακά. Οπότε, δεν αναμένεται κάποια σημαντική επιβάρυνση πέρα από τις πρώτες ημέρες όπου οι οδηγοί θα ενημερώνονται και θα αναπροσαρμόζουν τις συνήθειές τους, τις διαδρομές τους και τα ωράριά τους. Και δεν φοβόμαστε γιατί δεν γίνεται τίποτε βιαστικά. Ξεκινάμε με την δοκιμαστική εφαρμογή, για να παρακολουθούμε και να αξιολογούμε το έργο στην εξέλιξή του και να φροντίζουμε τις απαραίτητες προσαρμογές.
48
Πριν ξεκινήσουν οι παρεμβάσεις ζητήθηκε η άποψη των εμπόρων και των επιχειρηματιών του κέντρου; Τι λένε;
Η διαβούλευση έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό. Ήδη δεκάδες φορείς και εκπρόσωποί τους, έχουν εκφραστεί θετικά για τον Περίπατο της Αθήνας, ανάμεσά τους ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, ο ΣΕΒΕ, το ΤΕΕ, οι Σύλλογοι Τουριστικών Επιχειρήσεων, Ξενοδόχων, Χώρων Στάθμευσης, Ιδιοκτητών και Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων, Ποδηλατών, Μοτοσυκλετιστών, Επιστημόνων Συγκοινωνιολόγων καθώς και πολλές επιχειρήσεις και ομάδες πολιτών. Ακόμη και στις δημόσιες τοποθετήσεις τους, έχουν οι ίδιοι περιγράψει τις θετικές επιπτώσεις που θα έχει στην καθημερινότητα της Αθήνας, σε όλα τα επίπεδα. Οι πολύ χρήσιμες επιμέρους προτάσεις τους για την καλύτερη λειτουργία, λαμβάνονται υπόψη πολύ προσεκτικά στην οριστικοποίηση όλων των ρυθμίσεων κυκλοφορίας και στάθμευσης.
49
Τελικά θα υπάρχει σύνδεση του Αρχαιολογικού Μουσείου με τους υπόλοιπους σταθμούς του Μεγάλου Περιπάτου;
Στο τελικό σχέδιο, προβλέπεται σημαντική αναβάθμιση των πεζοδρομίων προφανώς και σε όλη τη διαδρομή που συνεχίζει μετά την Πανεπιστημίου μέσω της Πατησίων προς το Μουσείο και το Πεδίον του Άρεως, όπως προβλέπεται στο εκπονούμενο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο, χωρίς καμία αλλαγή της διατομής της οδού Πατησίων. Σε επόμενες φάσεις προβλέπονται και οι αντίστοιχες αναβαθμίσεις για τις επεκτάσεις του Μεγάλου Περιπάτου προς την Ακαδημία Πλάτωνος.
50
Τι παρεμβάσεις θα γίνουν στις άλλες γειτονιές της Αθήνας που να βελτιώνουν την καθημερινότητα των κατοίκων και των επισκεπτών; Θα απελευθερωθούν κι εκεί χώροι για τον κόσμο;
Η απελευθέρωση του δημόσιου χώρου δεν αφορά μόνο στο κέντρο της πόλης. Η δουλειά μας στις γειτονιές έχει ξεκινήσει από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε πριν από λίγους μήνες. Ξεκίνησε με την καθαριότητα, τη συντήρηση και την επισκευή στους χώρους αναψυχής και αθλητισμού. Με τη λογική που σχεδιάστηκε ο Μεγάλος Περίπατος, δηλαδή να δημιουργούμε χώρο, συνεχίζουμε σε κάθε γειτονιά. Άλλωστε πριν από λίγο καιρό ψηφίστηκε ένας προϋπολογισμός που απαντά στις ανάγκες της Αθήνας και των κατοίκων της και περιλαμβάνει τεχνικό πρόγραμμα ύψους 264 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο στην ιστορία της Αθήνας.
Με ένα σχέδιο αναπτυξιακό και υλοποιήσιμο και με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Περιλαμβάνει ασφαλτοστρώσεις οδών, αναπλάσεις σε πεζοδρόμια και πλατείες και στις επτά Δημοτικές Κοινότητες. Δίνεται μεγάλη έμφαση στην καθαριότητα και στον ηλεκτροφωτισμό με προμήθεια κάδων που ήδη τοποθετούνται παντού, τεχνολογικού εξοπλισμού που ποτέ στο παρελθόν δεν είχε ο Δήμος. Υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης του αστικού πρασίνου, παρεμβάσεις όπως π.χ. σε Λυκαβηττό, Ελαιώνα και Εθνικό Κήπο, έργα εκατομμυρίων για σχολεία και άλλα κτίρια του δήμου. Ο Δήμος δουλεύει από κάτω προς τα πάνω με σχεδιασμό από τον οποίο δεν μένει έξω ούτε μία από τις 129 γειτονιές της Αθήνας.
51
Ο προϋπολογισμός των 50 εκατ. ευρώ ισχύει;
Στην παρούσα φάση, εκπονούνται όλες οι σχετικές ειδικές μελέτες οι οποίες θα επιτρέψουν να προσδιοριστεί το τελικό ύψος του προϋπολογισμού. Έχουμε ήδη κάνει γνωστό ότι η πρώτη φάση χρηματοδοτείται από τον Δήμο Αθηναίων και στην πορεία εξασφαλίζουμε πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από το ΕΣΠΑ και κάθε άλλη πηγή. Όλα αυτά εκτιμάται ότι θα φτάσουν στο ύψος των 50 εκατομμυρίων ευρώ.
52
Οι δοκιμαστικές εφαρμογές των προσωρινών μέτρων μπορεί να αλλάξουν στην πορεία πριν γίνουν αυτά μόνιμα;
Προφανώς. Αυτή είναι η καινοτομία του έργου. Γι' αυτό ένα τόσο μεγάλο και σημαντικό έργο υλοποιείται για πρώτη φορά με αυτόν τον τρόπο. Δοκιμαστικά. Ζούμε το έργο στην εξέλιξή του, κάθε μέρα. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε τη δυνατότητα να αλλάξουμε, να διορθώσουμε πράγματα. Και βεβαίως κάποια οδός με περιορισμούς στην κυκλοφορία εάν χρειαστεί να ανοίξει εκ νέου για όλους. Και επιπλέον σε όλες τις φάσεις εφαρμογής, η πόλη είναι ζωντανή, ανά πάσα στιγμή, εφόσον η κοινωνία το θέλει και μελετηθεί σωστά, μπορούν να γίνουν προσαρμογές τόσο στις νέες όσο και στις υφιστάμενες οδούς
53
Αν κάποιος δεν υπάγεται στις κατηγορίες για τις οποίες επιτρέπεται η πρόσβαση στα σημεία που κλείνουν. Για ειδικούς λόγους μπορεί να έχει πρόσβαση; Π.χ. αν κάποιος παντρεύεται, μπορεί να φτάσει μέχρι την εκκλησία;
Κατηγορηματικά ναι. Υπάρχουν ειδικές προβλέψεις για όλες τις επιμέρους ειδικές περιπτώσεις.